Stěrače stírají! Ostřikovače stříkají! Zaměstnanci chybí!

| Články | Simona Mrázková

Ekonomika prosperuje, po pracovní síle je poptávka, schopných a talentovaných zaměstnanců je ale jako šafránu. O jednotlivé aktivity v oblasti human resources neboli HR je tak nebývalý zájem a dochází k jejich rychlému rozvoji. Novodobí personalisté vystoupili ze svých přehlížených kanceláří a soustředí se na to, jak zaujmout nové pracovníky a také jak udržet současné zaměstnance. Jak je to ale v gastro businessu?

man-439040_640

 

Není HR jako HR. I tato oblast se začala postupně strukturovat, a tak se můžeme setkat s recruitmentem neboli náborem, více strategickým a individuálnějším headhuntingem. Lidé v personálních odděleních uvnitř společností se naopak starají o to, aby byli zaměstnanci dlouhodobě spokojeni. Ve spolupráci se specialisty z oddělení marketingu a PR komunikují firemní hodnoty a zajišťují efektivní interní dialog.

Význam HR roste a bude růst dál, dokud čísla budou hovořit za trh tak, jako se to děje dnes. Celých 89 % zaměstnanců je v případě nabídky ochotných změnit v danou chvíli práci. Nejčastějšími důvody pro volbu změny pracovního místa tito lidé uvádějí zlepšení finančního ohodnocení (65%), kariérní postup, který se jim na stávajícím místě zdá nemožný (36%). Další velkou skupinu tvoří lidí, kteří nejsou spokojení s vedením týmu nebo celé společnosti (34%). Časté důvody souvisí také se špatnými interpersonálními vztahy na pracovišti a neuspokojivou komunikací ve společnosti. Finanční ohodnocení, kariérní postup, vztahy na pracovišti a uspokojivé vedení jsou uváděny také jako důvody, proč se snažit si zaměstnání udržet. Ve chvíli, kdy jsou zaměstnanci uspokojeni v uvedených oblastech, důraz na tak zvané benefity, zahrnující slevy, finanční produkty, stravné atd., ustupuje do pozadí.   

Zkušený zaměstnanec ocení kvalitní zázemí

Benefity tvoří množinu přesvědčovacích prvků pro zaměstnance. Složení balíčku pozitivně vnímaných benefitů se v čase mění. Řada benefitů, které před deseti lety byly považovány za něco výjimečného, dnes již nikoho nevyvede z míry. V současné době je v této souvislosti kladen důraz na oblast vzdělávání. Nabídku vzdělávacích programů pro zaměstnance zajišťuje například Asociace kuchařů a cukrářů České republiky.

as

Velkým lákadlem pro potenciální zaměstnance je dobré jméno na trhu. To platí zejména pro kulinářské nováčky. Tuší totiž, že jim to může otevírat budoucí dveře. S věkem, zkušenostmi a délkou setrvání zaměstnanců ve společnosti však může i prestiž začít ztrácet na přitažlivosti. V tu chvíli pak roste význam hodnot jako kreativní a příjemné pracovní prostředí, moderní pracovní nástroje, nízká fluktuace, spokojení zaměstnanci, férový přístup zaměstnavatele a pohodový vyvážený pracovní kolektiv, jasná komunikace a představa o kariérním růstu.

Další zásadní podmínkou pro jedince ocitnuvších se na oběžné dráze hledání zaměstnání je podoba pracovní smlouvy. Současným žadatelům o pracovní uplatnění záleží na tom, aby se na výplatní pásce ukázala většina měsíční mzdy, kterou si odnášejí. „Lidé se v komentářích na sociálních sítích sami ptají, zda je vše na papíře nebo ne. Záleží jim na tom,“ komentuje Andrej Slivka, obsahový manažer Annonce.

Důležité je být fit, culture fit!

Přestože nejčastěji zmiňovaným atributem pracovní spokojenosti jsou peníze, přeplacení zaměstnance nebývá řešením. „Je otázkou, zda je mzda jediným problémem, který zaměstnanec ve firmě řeší. V praxi se ukazuje, že ve většině případů tito zaměstnanci firmu do šesti měsíců i přesto opustí. Finance fungují jen jako krátkodobá motivace,“ mluví o svých zkušenostech Jakub Mates z gastro náborového serveru Jobstime.cz. Jiná pravidla ale platí ve chvíli, kdy je nabízená pozice ohodnocena neadekvátně nízko. Pokud pozice nebudí příliš velký zájem, jedním z prvních věcí, které by měl zaměstnavatel změnit je výše platového ohodnocení.

Současní úspěšní HR pracovníci kladou skutečný důraz citlivé posouzení takzvaného culture fit, tedy zda budoucí zaměstnanec snadno zapadne do koloritu dané společnosti. V restauraci, kavárně či jiném pohostinském zařízení poté zaměstnanec přijde na jednodenní zkoušku. Během této příležitosti by se měl seznámit s atmosférou, která v podniku vládne a měl by si umět vyhodnotit, zda mu bude do budoucna vyhovovat. Od chvíle, kdy si nový zaměstnanec s majitelem či manažerem podniku plácne, nemělo by se zapomenout na udržování nadstandardní úrovně komunikace. Zaměstnanec nesmí nabýt dojmu, že jsou pro něj šance na změnu uzavřené. Interní HRista by tak měl být velmi zdatným psychologem a komunikátorem. Měl by si všímat fungování společnosti, týmu, počínání jednotlivých zaměstnanců a vztahů mezi nimi, sbírat podněty, účastnit se týmových porad i individuálních sezení, souhrnně řečeno předcházet problémům, které mohou v konečné fázi vést k odchodu schopného zaměstnance z firmy.

Komentáře

Částečný profil uchazeče se zobrazí
až po přihlášení nebo registraci.


Zavřít okno